Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Lianne Lansink - WaarBenJij.nu Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Lianne Lansink - WaarBenJij.nu

Pushkar

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

21 November 2019 | India, Pushkar

Optijd op in de ochtend voor de eerste trip naar Pushkar. Ik had van te voren een Lonely Planet aangeschaft van Rajasthan en Delhi, daarin stond minstens vier keer de o zo geweldige camel market van Pushkar genoemd. Die was gelukkig al een week eerder afgelopen. We zagen nog wat kraampjes staan en de ongelofelijke omvang van het terrein. Daarnaast beschrijft deze reisgids ook de meest voorkomende scams en hoe rond te reizen als vrouw. Een handige tip in de gids was om een nep trouwring mee te nemen voor als mannen je lastig vallen. Dat hadden Jess en ik dus beide maar gedaan, maar ik draag eigenlijk bijna nooit sieraden. Na het pakken zaten we beiden bij de receptie te wachten op onze gids wanneer er plots een hotelmedewerker naar me toe komt met mijn 'trouwring'. Haha lekker handig, al direct de eerste ochtend door de mand gevallen en mijn nep-man vergeten..

Pushkar leek ons niet al te ver weg, maar wij hadden natuurlijk weinig rekening gehouden met de verkeersgekte in India. Het is niet alleen het rijgedrag van de locals, het zijn ook alle koeien overal, echt overal. Op de snelweg loopt je zo een koe tegemoet en af en toe komt er opeens een auto of scooter van de andere kant. Daardoor duurde onze rit naar Pushkar van ongv 440km wel 8 uur. Gedurende de dag kwamen we in een file te staan die veroorzaakt was door een omgekieperde lorrie. Per direct off-road en door sloten om er voorbij te komen. Dat ging uiteindelijk nog best 'soepel'. We leerden ook wat Hindi onderweg en stopten alleen bij de toeristen cafes langs de weg.

We wouden nog erg graag de zonsondergang zien in Pushkar en dat had de gids in zijn oren geknoopt. Hij zette het gas er goed op en zwierf over beide weghelften en door alle krappe bochten. Tijdens deze race zagen we onze eerste aziatische olifant, compleet versiert voor een bruiloft. Ons werd uitgelegd dat het nu wedding season is en dat konden we ook overal wel waarnemen, zelfs trouwerijen gewoon op straat. Veel van de bruiloften waren nou niet echt mooi aangekleed in onze ogen. Veel nep bloemen en fairy lights.

Eenmaal in Pushkar, zagen we zoals dat zo gaat in India mensen langs de kant van de weg ontlasten, wat toch wel weer een erg vreemd gezicht was. Pushkar heeft een meer in het midden dat wordt gezien als heilig en is omringt met ghats (een soort trappen vanwaaruit mensen (aan)bidden). Elke ghat is bestemd voor een verschillende kaste, het is niet toegestaan om bij een andere ghat dan die van jou kaste je gebed te doen. Koeien mogen dan natuurlijk weer overal komen. Na even rustig naar de zonsondergang te hebben gekeken en te worden gehackelt van alle kanten vertrokken we naar ons hotel net buiten Pushkar. Het was een prima hotel, toen we aankwamen werd ons gevraagd of we 1 groot bed wouden of 2 aparte kleinere bedden. Wij waren blij met 2 kleinere bedden, maar ze wouden dan toch wel erg graag even beide kamers laten zien. Wij gingen alsnog voor de 2 aparte bedden en ze drongen erop aan dat we ze wel samen konden schuiven, wij keken elkaar vreemd aan. Geen idee wat die mannen ervan dachten, maar het was toch best hilarisch. We hebben wat gekaart, foto's gemaakt bij het zwembad, wat in de ochtend donkergroen en ontzettend smerig bleek te zijn en gegeten bij het restaurant. Lekker eten! Prettig om even wat tot rust te komen.