Officiele vrouwen (Fatehpur Sikri) - Reisverslag uit Fatehpur Sikri, India van Lianne Lansink - WaarBenJij.nu Officiele vrouwen (Fatehpur Sikri) - Reisverslag uit Fatehpur Sikri, India van Lianne Lansink - WaarBenJij.nu

Officiele vrouwen (Fatehpur Sikri)

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

24 December 2019 | India, Fatehpur Sikri

Dag 6! Tijd om Jaipur weer te verlaten en opweg te gaan naar Agra om de Taj Mahal te bezichtigen. Onderweg zien we allemaal schijven langs de weg en op de vangrails liggen. Kan Singh legde ons uit dat dat Waterbuffel uitwerpselen waren die de mensen in schijven vormen en uitdrogen om als brandstof voor het vuurtje om op te koken te dienen. Smakelijk eten.

Onderweg kwamen we weer veel tolpoortjes tegen langs de snelweg. Bij elk tolpoortje wachten auto's en lorries niet logischerwijs in een rijtje voor het poortje maar in een hectische drukkende beweging om maar erdoor te kunnen komen. Als je mensen voor laat dan kom je er nooit doorheen. Terwijl we in het luide getoeter wachten op ons kansje om door het tolpoortje te komen, worden we gesereneerd door jongentjes van zo'n 6-10 jaar die op hun zelfgemaakte gitaar/viool-kruising speelden en zongen in Hindi. Tot een van de jongentjes opeens 'I love you' roept naar Jess die uit alle macht probeert het jongentje te negeren hahaha. Bij het laatste tolpoortje stuurt Kan Singh opeens naar links en rijd gewoon zonder moeite links langs de tolpoorten in plaats van erdoor, haha waarom ook niet? Kan allemaal.

Onderweg stoppen we nog bij Fatehpur Sikri, een vroegere ceremoniele hoofdstad van Uttar Pradesh de volgende staat die we bezoeken. Het fort dat we bezoeken was gebouwd voor Mongol heerser Akbar (vertaald naar 'de grote/geweldige'). Hij had drie 'officiele' vrouwen, een moslima, christene en een hindustaanse. Voor elk was een huis gebouwd binnen het fort. De moslima was de eerste vrouw en had het kleinste huis, serieus klein. Een kamertje van 3 bij 3m. De tweede Christelijke vrouw had een groter onderkomen met een grote keuken. De laatste vrouw die zichzelf opgaf om Ajmer (dichtbij Pushkar) te beschermen, gaf hem zijn enige kind en dat werd haar in dank afgenomen in de vorm van een gigantisch paleis. Gelukkig had hij zeker geen voorkeuren als het ging om z'n vrouwen... Daarnaast werd ons verteld dat hij vele onofficiele vrouwen had, maar daar werd natuurlijk eigenlijk niet overgesproken. Zo hoorden we al vaker over andere regenten dat zij een bepaald aantal 'officiele' vrouwen hadden.

Deze beste Mogol keizer had ook zijn eigen godsdienst ontworpen en daar een gebedsplaats voor gebouwd in zijn fort, het is nooit echt van de grond gekomen, maar het idee was mooi om de strijd tussen religies tegen te gaan. Een religie die eigenlijk de beste beetjes van de andere 3 meest voorkomende religies had daar.

Aangekomen in Agra willen we graag gebruik maken van de timing om de Taj Mahal bij zonsondergang te bezichtigen. We gingen naar de tuinen tegenover de Taj Mahal (andere kant van de rivier). Daar zaten we op een soort van fundatie en hadden goed zicht op de Taj, ookal was er wel wat luchtvervuiling. Helaas, werden de tuinen een half uur voor zonsondergang gesloten en moesten we allemaal weg, balen. Morgen een kans om de Taj Mahal echt te bewonderen.