Nieuw Zeeland (1) - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Lianne Lansink - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland (1) - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Lianne Lansink - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland (1)

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

28 November 2016 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Hallo allemaal,

Mijn eerste verhaal vanuit Nieuw Zeeland!

Zo 20 nov, mijn vlucht naar Christchurch is echt zo ver. Vreemd om mijn thuis aan 5 Park Road te verlaten en op reis te gaan om later terug te keren naar Brisbane. Om 5.30 uur bracht mijn lieve huisgenootje Teagan me naar het vliegveld, waar we snel afscheid hebben genomen. Toen in gaan checken want dat kon niet online helaas. Dat bleek niet te kunnen omdat ze mijn terug vlucht niet konden vinden. Na wat gedoe was het voor elkaar en kon ik rustig door naar mijn vlucht op het erg rustige Brisbane international airport. Van Brisbane in zo'n 3.5 uur naar Christchurch gevlogen waar het 3 uur later is. Het was erg vreemd om alle plekken om Brissie die ik had bezocht van bovenaf te kunnen zien. In het vliegtuig gezellig gepraat met een stel uit Singapore. Op het vliegveld in Christchurch m'n schoenen laten schoonmaken door de douane, daarvoor moest ik naar een speciaal gedeelte. In dat gedeelte hingen brieven waarop gewaarschuwd werd dat er gefilmd werd door border control. Allereerst natuurlijk al lichtelijk de verkeerde kant op gelopen, maar direct van een vriendelijke kiwi een lift gekregen naar mijn hostel wat erg dichtbij was. Daar aangekomen mijn spullen gedropt en door gegaan naar de supermarkt om wat kleine boodschappen te doen. Van Christchurch heb ik niet veel gezien die dag. De avond uren gepraat met een gekke fransoos, erg gezellig.

Ma 21 nov, 'S ochtends weer vroeg door de bus in en op weg naar Queenstown waar ik de anderen zal ontmoeten. 9 uur duurde de busreis dat was erg lang, maar de uitzichten waren prachtig nog even bij lake tekapo en mt Cook gestopt en foto's gemaakt. Om 16.30 uur was ik eindelijk in Queenstown, ik was doorgelopen naar het hostel waar ik helaas nog 3 uur moest wachten op de rest. Gelukkig waren er veel backpackers die wel in waren voor een praatje. De dames hadden geen bereik en Daan zijn bus had vertraging. Na het wachten gezellig samen uit eten gegaan, lekker!

Di 22 nov, We begonnen de dag met prachtig weer en zijn door het parkje in Queenstown gelopen. 'S avonds was het plan om uit te gaan, we hadden eerst op een dakterras een biertje gedronken met zo'n 12 mensen allemaal exchange studenten uit Dunedin. Daarna een beetje te veel gedronken... Achja volgende dag een kater.

Woe 23 nov, een kater dus.. 'S avonds met Daan op de camping gestaan, daar was ik wel aan toe lekker in de natuur, prachtig.

Do 24 nov, De dames zijn gelukkig ook erg leuk en er hangt een leuke sfeer in de groep! Daan en ik hebben 's ochtends de dames opgehaald uit Queenstown en we zijn doorgereden naar Te Anau. ’S Avonds hadden we een glowworms tour geboekt in Te Anau, dat was het zeker waard! Echt een mooie ervaring. We gingen met een grote boot door de fjorden waarna we bij een grot aankwamen. Daar moesten we eerst door een nauwe doorgang van een meter hoogte waarna we door liepen een eind door de grot waar je af en toe al glowworms zag. Er stroomde erg veel water door de grot. Aan het einde van de grot was een boot waarmee we in het pikkedonker een meer in de grot overgingen. Daar zag je alle glowworms zo goed. Nooit verwacht dat je het zo goed zou kunnen zien. We hebben gekampeerd langs de Milford road op een natuurcamping.

Vrij 25 nov, De dag begon met mooi weer maar daarna heeft het dagen lang hard geregend. We zijn naar Milford Sound gereden en terug, maar we hebben van Milford Sound helaas weinig kunnen zien. Echt zonde. Wat wel leuk was, was dat ik de eerste keer aan de linker kant heb gereden op de zandweg. De rest was erg blij dat ik in de stromende regen wou rijden en gelukkig voelden ze zich ook veilig bij mij in de auto. 'S avonds nog even lekker gekaart op de camping bij Te Anau.

Za 26 nov, Terug bij Queenstown, in de middag gezwommen in het lokale zwembad met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. 'S avonds naar de film gegaan (Allied). Geen aanrader maar wel gezellig. Het weer was zo slecht dat we niet veel anders konden doen. We zijn 's avonds laat nog naar een vrije camping plek gereden om daar met z'n 4en in de auto te slapen, lekker knus haha.

Zo 27 nov, Kiki, Belinda en Roos; de drie andere Nederlandse dames, gingen vandaag bungee jumpen bij Queenstown. Daan en ik hadden ze afgezet en de auto geparkeerd om even wifi op te zoeken om onze skydive te boeken. Toen we stil stonden zagen we een briefje achter de ruitenwisser... Shit, een boete van 200 NZD. Niet meer kamperen zonder een certified self-contained vehicle dus. Samen met Daan de Queenstown hill beklommen en het prachtige uitzicht bewonderd. Later de dames weer opgepikt die een geweldige dag hadden gehad ook. We zijn daarna doorgereden naar Wanaka. Vanuit daar hadden we ook mooie uitzichten en een heldere sterrenhemel dit keer.

Ma 28 nov, We zijn vandaag van Wanaka naar Fox glacier gereden, weer in de stromende regen. Gelukkig konden we van de omgeving nog best veel zien. Via Haast wat echt een klein dorpje is, vol sandflies. Wel een mooie weg om over te rijden.

Di 29 nov, Vandaag kregen we te horen dat gelukkig de Copland track toch weer geopend was na alle regen. Daar gaan we morgen aan beginnen. Eerst hebben we uitgeslapen, dat hadden we wel nodig. Het regende vanochtend nog erg hard maar nu is het prima weer. We zijn net terug gekomen van een wandeling naar Franz Josef Glacier. Toevallig kwam ik daar Emma weer tegen met wie ik in Brisbane gestudeerd had.
Woe 30 nov, Beginnen aan de Copland track, spannend. 18 kilometer in 6.5 uur, beginnende met het oversteken van een hard stromende gletsjer rivier. Tot boven onze knien er doorheen, ijs en ijskoud maar een goed begin. Veel rivieren en heuvels later met prachtige uitzichten kwamen we aan om 6 uur bij de welcome hut. Daar waren natuurlijke hotpools met de meest prachtige uitzichten, echt ongelofelijk mooi! De laatste 3 km vielen zwaar, het steeg vanaf daar alleen nog maar naar de hut toe. ’S Avonds nog een nieuw kaartspel geleerd van een Amerikaan die ook in de hut verbleef, de avond zitten kaarten.

Do 1 dec, ’S ochtends eerst een beetje uitgeslapen waarna 2 van de 6 nog even naar de hotpools gingen. Tegen 11 uur hebben we het pad weer opgepakt. De terugweg verliep makkelijker dan de heenweg, mooie 1-persoons hangbruggen onderweg die het wel lichtelijk spannend maken. Redelijk wat valpartijen op de weg terug, maar we hadden erg geluk met het weer en niemand was te erg gewond geraakt. Nog een keer door de gletsjer rivier en terug aangekomen bij de parkeerplaats. Wat een geweldige hike. ’S Avonds zijn we welverdient uiteten gegaan en hebben we er nog samen een gezellige avond van gemaakt.

Vrij 2 dec, Skydive!! Om 3 uur hadden we onze skydive gepland bij Skydive Fox Glacier, wat de op één na meest scenic skydive ter wereld schijnt te zijn (Bij Everest is nummer 1). In de ochtend hadden we nog even gecheckt of het weer goed genoeg zou zijn bij het skydive office, super dichtbij de camping. Toen we daar kwamen zeiden ze dat het niet beter kon en we wel direct konden springen. Wow haha even te snel, we waren wat te laat met beslissen dus 3 uur zou het worden. Op de camping de middag lang in de zon zitten kaarten. Half uurtje van te voren sloegen de zenuwen wel toe. Toen naar het office gegaan en geskydived! Heel erg onwerkelijk en zo’n geweldig gevoel!! Machtige uitzichten op de kustlijn, Fox Glacier, Mt Cook en de puur blauwe rivieren uit de bergen. Onbeschrijvelijk mooi! Vanavond nog even een drankje doen en morgen opweg naar Greymouth.

Groetjes aan iedereen in het thuisfront.
Geniet van het koude maar goede weer ;)

  • 02 December 2016 - 20:52

    Marion:

    Hoi Lianne, de avonturen gaan maar door. Geweldig, heb je nog foto's gemaakt van deze trip?
    Je hebt wel vaker door modder gereden langs het kanaal, ha ha. Kan me voorstellen dat iedereen blij was dat jij dat wel durft. In Z-Afrika heb je ook gereden toch?
    Meissie geniet er van want over een paar maanden moet je echt aan t werk.
    Liefs, Marion

  • 05 December 2016 - 19:25

    Martine:

    Hallo Lianne,

    Een fijn weerzien met je ouders.
    Veel plezier met de campertrip.
    Groet, Martine

  • 06 December 2016 - 22:00

    Lianne Lansink:

    Bedankt allebei! Foto's komen later, die wisselen we onderling met de groep nog even uit. In Z-Afrika niet zoveel gereden maar de reiservaring en autokennis heeft zeker wel geholpen! Ja haha nog even vakantie nu en daarna aan de bak, maar ook wel zin in, ik denk dat ik er veel van ga leren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Actief sinds 19 Juni 2016
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 19924

Voorgaande reizen:

27 Juni 2022 - 27 Juni 2025

York

23 Augustus 2023 - 02 September 2023

Madeira

19 November 2019 - 03 December 2019

India

03 Juli 2016 - 03 Juli 2017

Australië

Landen bezocht: